Velkommen
Brugernavn:

Kodeord:




Husk mig

[ ]
Tæller
Denne side idag
I alt: 0
Unikke: 0

Denne side nogensinde
I alt: 5439
Unikke: 2415

Site ...
I alt: 686243
Unikke: 350980
Vælg sprog


Forums
PCLinuxOS.dk :: Forums :: Software
<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>   

Antivirus, firewall indstillinger mm.

Ophavsmand Indlæg
tx1234
søn jan 11 2009, 23:54 Vis Udskrift
allanadmin
Registeret medlem #116
Oprettet: tor jan 08 2009, 21:00
Indlæg: 9
Hej på pclinuxos.dk!

Jeg har nu brugt PCLOS problemfrit på min gamle bærbare i et par uger og har besluttet mig også at installere det på min nyere bærbare

I den forbindelse, har jeg prøvet at søge nettet for information om virus og beskyttelse imod virus. Den gennerelle konsensus, er at den måde Linux virker på, beskytter tilstrækkeligt mod virus.

Dog er jeg skeptisk, idet jeg kommer fra Windows.. Er det ikke nødvendigt at konfigurere firewall'en og eventuelt installere et antivirus program?

På forhånd tak

-Morten
Tilbage til toppen
allanadmin
man jan 12 2009, 10:06

allanadmin

Oprettet: tor feb 08 2007, 17:58
Indlæg: 1068
Nej egentligt ikke Morten. Men man kan godt gøre det. pclinuxos har allerede en firewall den skal bare sættes til.
Du kan også installerer dsnif som lægger sig bag ved og "sniffer".
Du kan også installerer Clam AntiVirus , men den er lidt tung.
Søg efter dem i synaptic
Tilbage til toppen
MBantz
søn feb 08 2009, 04:18
Registeret medlem #118
Oprettet: lør feb 07 2009, 13:59
Indlæg: 20
Ja, windows virus kan ikke afvikles under Linux, herligt

Der er p.t. ingen virusproblmer i Linux, netop på grund af sikkerhedsmodelĺen - men naturligvis kan sårbarheder udnyttes - men virusprogrammører mv. går efter alt andet end Linux...

Installerer du et antivirusprogram er det primært for at hindre inficerede filer at bliver videreført til Windows (de gør ingen skade i Linux).

Vær meget opmærksom på, at afvikles Windows under VirtualBox, så er antivirus for den installation særdeles relevant.

Det er altid optimalt at have sikret sit netværk med firewall. PCLinux anvender shorewall som firewall (deaktiveret som standard - lidt pudsigt egentligt..) - men bedre: aktivér din firewall i den centrale router så hele netværket er dækket.

Kort sagt:
- Det er ikke nødvendigt at installere et antivirusprogram. Der er ingen udbrud af virus til Linux p.t. (sker det, vil det være en revolution:-)
- Sørg for at din router har aktiveret firewall funktionen - eller aktivér shorewall firewall i PCC

cheers
Tilbage til toppen

Bestyrer: allanadmin

Gå til:     Tilbage til toppen

Powered by e107 Forum System
Chatboks
allanadmin
02 apr : 15:48
Nyt blad

allanadmin
03 mar : 12:28
Nyt blad

allanadmin
05 feb : 19:56
Så er der nyt blad med Resizing Graphics Files, Revisited
Repo Review: Midori
Grisbi Revisited, Part Three: Importing Other File Formats
Inkscape Tutorial: More Text Tricks

allanadmin
05 jan : 13:58
Godt Nytår 2024

allanadmin
19 dec : 12:32
Glædelig Jul